Beproefd concept
Montessori onderwijs heeft zich al decennia bewezen en staat garant voor goede leerresultaten. Onze zusterscholen in Nederland scoren stuk voor stuk hoog.
Het Montessorionderwijs is gebaseerd op 3 pilaren
- maatschappelijke verantwoordelijkheid
- creativiteit
- zelfstandigheid
Daarnaast baseren we ons onderwijsconcept op het principe van het probleem gestuurd onderwijs (PGO). Een concept waar de Universiteit Maastricht groot geworden mee is. Hiermee kunnen we niet alleen de gang van alle dag in de maatschappij en de verwevenheid van de vakken laten zien, maar dit gebruiken we ook om ervoor te zorgen dat onze leerlingen het eindexamen halen.
Onze casussen zijn namelijk allemaal meteen gekoppeld aan de eisen die de onderwijsinspectie stelt aan het eindexamen. Vanaf het eerste moment kunnen we daarmee goed monitoren en vastleggen in hoeverre onze leerlingen al de vaardigheden voor het eindexamen beheersen. Ook komen hiermee deze aspecten bij ieder vak meerdere keren terug tijdens de schoolcarrière. Waardoor we een goede voorbereiding op het eindexamen kunnen doen.
Een team om je heen
Onze leerkrachten en ondersteunend personeel zijn ook nieuwsgierig en kijken naar de persoon achter de leerling. Door deze te zien, tijd ervoor in te richten en te nemen en samen de intrinsieke motivatie en interesse te stimuleren, ervaren leerlingen bij ons een unieke onderwijservaring.
Je start bij ons natuurlijk niet blanco. Als je naar het MCM komt, heb je net de overstap gemaakt vanuit groep 8. Dit is een heel belangrijk moment, maar ook een grote stap. Wij zorgen ervoor dat die overgang zo makkelijk mogelijk voor je wordt. Door goed te overleggen met jouw vorige leraar, maar met name ook door met jou en je ouders in gesprek te gaan en vervolgens aan te sluiten bij jouw onderwijs- en ondersteuning / ontwikkelbehoefte.
En we starten in 2024 met alleen een brugklas. Na de aanmelding volgt een overdrachtsgesprek en in de eerste schoolweek van het schooljaar zullen we een eerste driehoeksgesprek hebben gevolgd door kennismakingsactiviteiten. Ook dat geeft een vertrouwd groepsgevoel bij de start van deze school en jouw overgang naar het voortgezet onderwijs.
Huiswerk?
Ook geloven we erin dat je je werk niet mee naar huis moet nemen. Daarom zijn wij een school die ons lesrooster zo heeft ingedeeld dat je voldoende tijd hebt om alles op school af te kunnen maken. En natuurlijk helpen we je bij de planning hiervan, op zo’n manier dat je het daarna onder toezicht in groepjes of zelfstandig verder kunt. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw schoolcarrière. En daarbij helpen wij je en reiken we jou de tools aan.
Heb je vragen?
Heb je nog geen antwoord gekregen op je vragen, dan kun je altijd onze FAQ-pagina lezen met de meest gestelde vragen.
Buiten naar binnen
én binnen naar buiten
Een school is onderdeel van de maatschappij en moet er middenin staan. Daarom halen wij de buitenwereld ook de school binnen en trekken we er met onze leerlingen ook op uit. Zo ontdekken en ervaren onze leerlingen op een heel veelzijdige manier onze maatschappij. En zo krijgen onze leerlingen de gelegenheid om daar hun eigen plek in te vinden. Dit gedachtegoed is tevens onze drijfveer om zo snel als mogelijk alle niveaus aan te kunnen bieden op het Montessori College Maastricht.